
17 mei “Ik wist zeker dat Involved de juiste keuze ging zijn”
Schooljaar 2020-2021 blijkt weer een succes voor de stage bij Involved! Net zoals elk jaar werken we vooral samen met de hogescholen in onze buurt: AP en KDG. Dit schooljaar hadden we, mede dankzij het enthousiasme van de Involved medewerkers, de mogelijkheid om 7 stagiaires te begeleiden. Thomas, Lorenzo, Kevin, Jens, Stijn, Maxim en Dana.
Nu het einde van de stage in sneltreinvaart dichterbij komt, leek het ons een leuk idee om enkele vragen te stellen aan onze fantastische stagiaires:
Stel jezelf kort even voor!
Thomas: Hallo! Ik ben Thomas, 33 jaar, en ik combineer momenteel mijn studies met mijn werk en gezin. 3 jaar geleden heb ik besloten om terug te gaan studeren en ben ik bij de opleiding “HBO Informatica” van CVO Antwerpen uitgekomen. Ondertussen is deze opleiding ondergebracht bij de AP Hogeschool en is deze helaas ook wat minder flexibel geworden waardoor de combinatie studeren, werk en gezin een stuk uitdagender is geworden.
Lorenzo: Mijn naam is Lorenzo Van Molle en ik ben 22 jaar oud. In mijn vrije tijd rijd ik met en sleutel ik aan een motor en voetbal ik bij een ‘caféploeg’. Op racegames zoals Forza Horizon 4 of de bekende MMORPG Oldschool Runescape kan je mij kan terugvinden tijdens het gamen. De passie voor IT en programmeren moet ik niet ver zoeken, die kwam via mijn stiefvader. Het liefst ben ik bezig met full-stack- en frontend development.
Kevin: Hallo! Ik ben Kevin Maene en ik ben student aan de Karel de Grote Hogeschool. Ik volg de richting Full Stack (IFS), dit betekent dat ik zowel een backend als een front-end ontwikkelaar in wording ben. In mijn vrije tijd ga ik regelmatig naar de fitness, voetbal ik, en ga ik graag op stap met vrienden.
Jens: Ik ben Jens en ik studeer aan de AP Hogeschool, bachelor elektronica-ICT met afstudeerrichting Cloud. Het leukst vind ik om full-stack webapplicaties te bouwen.
Dana: Mijn naam is Dana Tabatabaie Irani. Ik ben 22 jaar oud en studeer dit jaar af in de Toegepaste Informatica richting aan de AP Hogeschool. In mijn vrije tijd houd ik ervan de mensen rondom mij zo veel mogelijk te helpen. Dit heeft mij geholpen om de rol als studentenvertegenwoordiger van mijn richting te krijgen. Verder is mijn interesse in de programmeerwereld zodanig niet te begrenzen, dat ik na mijn professionele bachelor zeker en vast mijn studies zal verderzetten in de computerwetenschappen. Daarnaast houd ik mij al te graag bezig met persoonlijke projecten die variëren van het onderhouden van onze Toegepaste Informatica Discord-server tot het onderzoeken van verschillende algoritmen.
Maxim: Ik ben Maxim, laatstejaarsstudent Toegepaste Informatica op AP, afstudeerrichting .NET. Naast programmeren houd ik me in mijn vrije tijd ook bezig met de Chiro, waar ik ondertussen al 4 jaar leider ben.
Stijn: Mijn naam is Stijn Roscam en ik ben een student Elektronica-ICT aan de AP Hogeschool Antwerpen. Naast studeren probeer ik geregeld te gaan sporten en af te spreken met vrienden, al is dit door de huidige omstandigheden op een zeer laag pitje gezet. Vroeger ben ik ook leider en groepsleider geweest bij een scoutsgroep waar ik heb leren functioneren in team, een eigenschap die ongetwijfeld van pas komt in het latere werkleven.
Waarom heb je voor een stage bij Involved gekozen?
Lorenzo: Eerst en vooral sprak de stageopdracht me enorm aan. Onze school organiseerde een kennismaking met alle potentiële stagebedrijven en tijdens deze kennismaking heb ik Stef en Pieter van Involved ontmoet. Na een leuke kennismaking en meer info over het bedrijf wist ik zeker dat Involved de juiste keuze ging zijn.
Dana: Vanaf mijn eerste gesprek met Johnny en Jan voelde ik al een klik die ik niet bij andere bedrijven had. Ik kreeg direct het gevoel dat ik mij op de juiste plek bevond en dat Involved veel (kennis & ondersteuning) te bieden had. Daarbovenop was ik geïntrigeerd door de manier waarop Involved gerund wordt en zag ik deze stage als een kans om mij in een zeer speciale omgeving te begeven.
Stijn: Ik ben Involved tegengekomen op een virtuele stagebeurs in 2020. Na een kort gesprek zag ik meteen dat Involved een interessant bedrijf was. Na een bijkomend gesprek merkte ik dat Involved meer wilde doen dan van een stageplaats verwacht werd. Meer begeleiding, evenementen, oefenpresentaties, enz. Johnny en Jan kwamen heel sympathiek over en al deze zaken hebben mij overtuigd om een stage bij Involved te starten.
Wat heb je gebouwd tijdens je stage?
Maxim: Involved is een zelfsturende organisatie en gebruikt hiervoor de Sociocratie 3.0 methodologie. Tijdens vergaderingen wordt er gebruik gemaakt van een S3-tools, maar deze tools zijn oorspronkelijk bedoeld om in persoon te gebruiken en dus iets moeilijker te implementeren in een onlinewereld. Een simpel voorbeeld van zo’n S3-tool is “Consent Decision Making”. Dit houdt in dat een beslissing kan genomen worden via de mening van alle deelnemers op basis van een aantal handgebaren. Heel gemakkelijk wanneer je kan vergaderen in dezelfde ruimte, maar ongemakkelijk en inefficiënt wanneer dit online gebeurt. Mijn stageproject, dat ik samen met Dana heb uitgewerkt, bestaat er dus in om een applicatie te bouwen die de door Involved meest gebruikte S3-tools bundelt en zo een vergadering kan begeleiden. Doordat alle S3-vergaderingen dezelfde structuur hebben, zal de applicatie een intuïtieve “doorklik-interface” hebben die ervoor zorgt dat de begeleider zich enkel nog moet focussen op de inhoud van de vergadering. De bedoeling is dat de begeleider zijn scherm deelt met de andere deelnemers via Microsoft Teams. Daarnaast kunnen de andere deelnemers ook volgen via een mobiele applicatie, zodat zij gebruik kunnen maken van alle S3-tools.
Thomas: Ik heb een chatapplicatie voor docenten en studenten gebouwd waarop men kan aanmelden en cursussen, lessen en klasgroepen kan beheren. Een docent kan een les starten en studenten kunnen deze dan bijwonen en vragen stellen. Gestelde vragen kunnen dan d.m.v. een ratingsysteem omhoog worden gestemd door andere studenten.
Jens: Ik heb, samen met Stijn, een leerplatform gebouwd wat een overzicht geeft van de verschillende beschikbare cursussen, evenementen en trajecten die er beschikbaar zijn om jezelf bij te scholen. Om bijleren te stimuleren hebben we ook een level en leaderboard systeem ingebouwd.
Kevin: De bedoeling van de stageopdracht, die ik samen met Lorenzo ontwikkeld heb, is dat we een applicatie zouden bouwen waarop organisaties zoals de scouts, KLJ, e.a. evenementen zoals een spaghettiavond of steakfestijn kunnen organiseren. Klanten zouden zich dan kunnen registreren en bestellingen kunnen plaatsen op deze evenementen. De organisaties zullen dan op hun beurt de bestellingen afhandelen en leveren tot aan de klant. Klanten kunnen ook de bestelling ophalen op de locatie van het evenement.
Welk deel van de stage heeft je het meeste plezier bezorgd en waarom?
Thomas: Het ontwikkelen van het chatgedeelte waarin je, dankzij SignalR, alles mooi ziet samenkomen. Zelf had ik nooit gedacht, na de laatste module programmeren op school, dat ik dit zou kunnen bouwen!
Dana: Mijn stage bestaat uit twee grote delen: de analyse en de ontwikkeling. Beiden hebben zo zijn charmes aangezien het plezier om een hele applicatie van top tot teen te ontwerpen en te ontwikkelen mij zeer veel plezier hebben bezorgd. Het stukje ontwikkeling was misschien een tikkeltje interessanter omdat ik hier het meeste heb bijgeleerd door enerzijds het uitwerken van de applicatie en anderzijds door de vele meetings die ik met mijn stagebegeleiders heb gehouden. Ook mijn code werd zeer goed opgevolgd en gereviseerd!
Kevin: Het echt ontwikkelen van de applicatie was natuurlijk het leukste. De applicatie elke dag zien groeien geeft echt wel een goed gevoel. Zeker als je stagementoren ook enthousiast zijn over wat je aan het bouwen bent.
Wat vond je het grootste verschil tussen school en deze eerste werkervaring?
Lorenzo: Het grootste verschil is de manier waarop Involved planningen aanpakt. Je merkt dat sprintplanningen serieus worden genomen en dat deze dus correct moeten worden aangepakt. Op school kregen we meer vrijheid wat de planning en opvolging betreft.
Jens: Een groot verschil tussen school en deze eerste werkervaring vind ik de directe samenwerking tussen mezelf en het bedrijf. Op school krijg je vaak een opdracht en werk je deze uit. Verder wordt er weinig tot geen verdere inbreng gegeven vanuit de school. Nu krijg ik steeds feedback en hulp tijdens het project. Ook heb ik gemerkt dat ik veel meer kan bijleren op een korte periode.
Stijn: De grootte van het project is heel verschillend vergeleken met de projecten op school. Op school kreeg ik wel enkele projecten waaraan ik een heel semester zou werken, maar vergeleken met een stageproject is dat niets. Voor schoolprojecten zou ik een 4u tot 8u per week werken en alles liefst zo snel mogelijk klaarkrijgen zodat ik nog tijd had om andere dingen te doen. Voor de stage moet ik 4 dagen per week, 8u per dag, aan het project werken. Hierdoor ben ik ook veel meer “Involved” met het project waardoor ik een beter resultaat kan neerzetten.
Waarop heeft de school je niet voorbereid?
Thomas: Ik vond het jammer dat we op school niets gezien hadden rond autorisatie en hoe dit te integreren in een applicatie. Ook het gebruik van een versiebeheerssysteem zoals GIT is maar één keer aangehaald geweest in een module zonder al te veel uitleg. Ik denk dat hier een gemiste kans ligt om studenten al vanaf het begin vertrouwd te maken met het concept van versiebeheer.
Kevin: Tijdens onze opleiding hebben we zeer weinig gezien over DevOps. Meestal werd er bij een groter project (Integratieproject 1 en 2) een student uit de richting ISB op gezet. Deze zou dan verantwoordelijk zijn voor dat hele gebeuren en wij zouden niets met deployment te maken hebben.
Dana: De lectoren van AP Hogeschool hebben enorm hun best gedaan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op alle mogelijke obstakels op onze wegen. Echter schoten ze wel tekort op vlak van ons aan te leren hoe wij effectief onze applicatie d.m.v. pipelines zouden kunnen deployen op een integratie- en productieomgeving. Gelukkig hadden hielpen Johnny, Viktor en Ante ons bij dit proces en kon ik tijdens het opstellen van onze CI/CD pipelines hier en daar wat oppikken zodat ik dit later op m’n eigen projecten ook zou kunnen toepassen.
Wat waren je verwachtingen en is dit ook wat je hebt gekregen?
Kevin: Ik had zeker een iets serieuzere sfeer verwacht en ik had ook wat stress dat we met onze mindere kennis van .NET wat door de mand gingen vallen. Maar ik was aangenaam verrast. De sfeer is heel goed, ik voel me echt wel al goed in de groep. Onze stagementoren hebben ons goed opgevangen wanneer we vastzaten en dat hielp ook wel goed.
Lorenzo: Mijn verwachtingen waren dat we deze stage vlot en met een glimlach konden doen en dit is dan ook het geval. Indien we een vraag hadden, konden we zeer snel terecht bij onze stagementors waardoor de stage vlot kan verlopen. De sfeer tussen de werknemers zit ook zeer goed. Ik vind dus dat Involved met succes deze verwachtingen heeft voldaan.
Heb je nog leuke anekdotes van tijdens je stage?
Kevin: Tijdens deze stage heb ik voor het eerst een Involved S3-meeting bijgewoond. In deze meeting was ook Jan Rauter aanwezig, dezelfde persoon die ons de hoofdprijs, een luidspreker, had overhandigd na het winnen van de Hack The Future hackaton in 2019. Ik wilde hem er over aanspreken maar wist niet of dit uit den ‘bose’ was.
Stijn: Tijdens één van de ludieke teamactiviteiten werd er een cryptocurrency beurs gesimuleerd met behulp van SignalR. De bedoeling was om een soort van trading bot te schrijven die automatisch cryptocurrency zou aankopen en verkopen op basis van live data die de bot binnenkrijgt. Met de aanwezige stagestudenten zaten we in een team en deden we ons best om een zo goed mogelijke trading bot te schrijven. Uiteindelijk kwam het moment van de waarheid: iedereen start met €1000 en werd de beurs ‘actief’ gezet. In een mum van tijd schoot er van onze €1000 nog maar 1 cent over, met alle hilariteit tot gevolg. Na een beetje tweaken van ons algoritme kregen we een 2de kans om met €1000 te starten. Deze keer gingen we rustig omhoog, totdat het noodlot wederom toesloeg: al het geld was terug op. Long story short: schrijf niet je eigen trading bot om te beleggen in cryptocurrency 🙂
Dana: Ik kreeg te horen van een stagebegeleider dat ik best een stukje van mijn code anders zou opbouwen. Toen ik deze feedback had verwerkt kreeg ik van een andere stagebegeleider een andere opmerking over die aangepaste code waardoor ik uiteindelijk terug op mijn originele code uitkwam. Gelukkig konden zowel ik, als mijn beide stagebegeleiders hier hartelijk om lachen.
Aan Dana, Maxim, Stijn, Jens, Kevin, Lorenzo en Thomas: “We hopen dat jullie ervan genoten hebben. Het was in ieder geval fantastisch om jullie te hebben leren kennen”!
Jullie stagebegeleiders
Stef, Pieter, Elwin, Ante, Viktor en Johnny